După cum știți, prin Art. I, punctele 1. și 2. din Ordonanța Guvernului nr. 19/2023, a fost stabilită îmbunătățirea modalităților de stimulare a salariaților implicați în implementarea de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile / rambursabile sau din PNRR, precum și a primarilor și viceprimarilor. Ordonanța 19/2023 vine în aplicarea alin. (1) și (2) al art. 16 din Legea-cadru a salarizării nr. 153/2017.
Prin modificările introduse, indemnizația primarului și a viceprimarului poate crește cu până la 50%, funcție de anumite criterii iar salariul personalului implicat în proiecte se raportează la indemnizația majorată a viceprimarului, crescând astfel și nivelul veniturilor respectivilor salariați (până acum se lua în calcul indemnizația de bază a viceprimarului, fără majorări). Aceasta este o veste bună pentru toate primăriile care au proiecte finanțate din fonduri europene.
Deocamdată însă nu puteți face niciun fel de majorare deoarece încă nu a fost aprobat Regulamentul-cadru privind stabilirea criteriilor pe baza cărora se stabilește procentul de majorare salarială pentru persoanele prevăzute la alin. (1) și (2) al art. 16 din Legea-cadru a salarizării nr. 153/2017. Acest Regulament-cadru este în stadiul de proiect aflat în dezbatere publică.
Documentul este puternic contestat de către Asociația Comunelor din România, Corpul Profesional al Secretarilor Generali și de către Sindicatul Naţional SCOR al Salariaţilor Comunelor şi Oraşelor din România din cauza faptului că, prin legarea procentului de majorare salarială de plafoanele valorice ale proiectelor accesate, sunt discriminați salariații din comune și din orașele mici (mai multe detalii pe www.sindicatulscor.ro, www.secretarigenerali.ro). Așadar, înainte de a opera orice majorare salarială ori a indemnizației primarului și viceprimarului, vă sugerăm să așteptați aprobarea Regulamentului-cadru.
Pe de altă parte, mai facem o lămurire necesară: pentru nicio componentă din PNRR consultanța nu este cheltuială eligibilă; aceasta poate fi plătită însă din bugetul local;
Dar, pentru că vorbim aici despre echipa de implementare și despre drepturile salariale ale acesteia, este foarte important, DACĂ AVEȚI CONSULTANȚĂ EXTERNĂ PENTRU IMPLEMENTARE, CA ACTIVITĂȚILE DIN CONTRACTUL DE CONSULTANȚĂ SĂ NU SE SUPRAPUNĂ CU CELE ALE ECHIPEI DE PROIECT! ALTFEL, LA PRIMUL CONTROL AL CURȚII DE CONTURI, VEȚI FI OBLIGAȚI SĂ RESTITUIȚI FIE BANII DE CONSULTANȚĂ, FIE BANII AFERENȚI SALARIILOR ECHIPEI DE PROIECT (iar, în „buna” tradiție a Curții, se va imputa suma cea mai mare, ghici care va fi aceea!).
Deocamdată acestea sunt ultimele informații cu privire la majorările salariale. Vă ținem la curent cu orice noutate în domeniu.