CUM SE JOACĂ ÎN 2018 FORMAREA PROFESIONALĂ?

Lucrăm la cea mai bună grilă de formare profesională pentru 2018
12/02/2018
CE-I MAI IEFTIN: UN MĂR BUN CU 2 LEI SAU UNUL STRICAT CU UN LEU?!
15/04/2019

CUM SE JOACĂ ÎN 2018 FORMAREA PROFESIONALĂ?

Câteva sunt coordonatele majore pe care se va desfășura formarea profesională pentru instituțiile publice în anul 2018.

Sunt lucruri esențiale, așa că vreau să le punctez cât mai bine:


Avalanșa legislativă;

Desigur, România nu este tocmai țara stabilității și predictibilității legislative dar 2018 înseamnă deja, mai mult decât oricând, anul în care modificările dar și actele normative noi, cu impact fundamental în activitatea administrativă, curg de parcă s-a spart robinetul! Legislația salarizării este exemplul cel mai la îndemână și care produce deja efecte dar vor urma: Legea achizițiilor publice, legislația pe urbanism, Codul Administrativ, Codul Finanțelor Publice Locale, Sistemul de Control Intern Managerial – ca să citez doar câteva dintre cele mai importante legi care vor suferi schimbări radicale; prin urmare, este anul în care formarea profesională ar părea că trebuie să fie o prioritate axiomatică. Cu toate acestea, asistăm la …


… Subțierea bugetelor alocate pentru formarea profesională;

Sunt multe instituții publice care și-au văzut bugetul diminuat prin aplicarea Legii salarizării dar și prin micșorarea cotei de impozit; reflexul instituțional în public este diferit de cel din privat și ghiciți de unde se vor tăia cele dintâi sume: de la formare! Pe de altă parte, 2018 este primul an în care sunt acordate voucherele de vacanță la toți angajații sectorului public – vă întrebați ce are una cu alta, nu-i așa? Are, pentru că, pentru ușurarea presiunii financiare pe instituție, dacă și angajatul vrea, o parte din costurile cu cazarea, presupuse de participarea la un curs, pot fi suportate și de către angajat, cu voucherele de vacanță; o struțo-cămilă, desigur, dar poate fi o soluție! Mai mult, angajatul poate folosi voucherele de vacanță pentru completarea serviciilor hoteliere standard cuprinse în pachetul de curs: suplimentarea contului de masă, plata unui pat suplimentar, trecerea la un nivel superior de cazare (apartament) sau de clasificare (patru stele în loc de trei); toate aceste lucruri sunt posibile la Faxmedia pentru că ne-am gândit la dumneavoastră și am încheiat contracte pentru a vă ajuta să folosiți voucherele de vacanță. Deși nu ne îndoim că vom fi repede copiați, ca în mai toate cele lansate în premieră de către Faxmedia, cel puțin deocamdată, suntem singurul furnizor de formare profesională care vă oferă această facilitate.


(Re)intrarea pe piața formării a Institutului Național de Administrație;

Personal, mă bucur și urez succes I.N.A. – poate aduce și institutul un pic mai multă rigoare într-o zonă din ce în ce mai haotică! Totul este să nu ajungă la metehnele vechi și arhicunoscute celor cu mai multă vechime în administrație, din vremea când beneficia de monopolul formării profesionale pentru administrația publică; ce trai pe vătrai în perioada aceea: orice coordonator de la I.N.A. își punea pe cartea de vizită „Guvernul României” și era un mic dumnezeu al cursanților dar și al hotelurilor unde se țineau cursurile. Am mai povestit anecdota, perfect reală de altfel: în 2005, la terminarea primelor cursuri desfășurate de către Faxmedia pe Litoral, m-am trezit cu un plic consistent din partea patronului unui hotel (erau încă la modă dolarii); la uimirea mea justificată, că doar nu era să-mi fur propria căciulă, colaboratorul meu a dat de înțeles că așa lucrează „și cu ceilalți”; ceilalți, pe vremea aceea, nu puteau fi decât coordonatorii de la I.N.A., cu care domnul respectiv mă confundase, dat fiind faptul că și pe certificatele de la cursurile organizate de către Faxmedia scria tot I.N.A. (lucram „în parteneriat”, mai precis cumpăram cartoanele, că altceva oricum nu făcea Institutul)! Vedeți de ce îmi este teamă de vechile năravuri din fire? Deștepții care au „gândit” legislația de funcționare a I.N.A. nu s-au gândit că este nevoie stringent de un reglementator al pieței de formare pentru administrația publică și nu de încă un jucător… Interese, interese… ce bine ar fi fost să existe I.N.A. cu atribuții de reglementare, organizare, monitorizare, îndrumare și control, ca să pună stop atât concurenței neloiale cât mai ales deprofesionalizării accelerate a pieței de profil la care asistăm! Dar de, și să centrezi și să dai cu capul și să joci și să arbitrezi, parcă este cumva peste mână și sigur împotriva principiilor unei democrații sănătoase și a unei economii ce se vrea de piață; totuși, profit de ocazie: poate că I.N.A. reușește să elaboreze și niște standarde ocupaționale pentru că sunt în administrație o mulțime de ocupații fără standard ocupațional – ideal ar fi ca orice angajat să facă un curs de specializare pentru dobândirea competențelor specific ocupației și abia apoi să intre în regimul de perfecționare continua; o ultimă vorbă aici, că altfel ne întindem la povești de zeci de pagini: este absolut de remarcat meritul incontestabil pe care l-a avut „primul I.N.A.”, acela de standardizare și de formalizare a acestei piețe și, mai ales, acela de a descoperi și lansa mulți formatori care, în timp, s-au dovedit resurse extrem de valoroase pentru formarea funcționarilor publici și fără competența cărora nici nu vreau să-mi închipui cum ar fi arătat și așa sărmana noastră administrație publică!


Presiunea Curții de Conturi;

Personal, chiar nu-mi dau seama dacă există o politică coerentă la nivel general al Curții de Conturi pentru descurajarea participării la programele de formare organizate în deplasare sau doar exces de zel din partea unor auditori, poate chiar superficialitate în exercitarea atribuțiilor de control, că nu mă duc cu gândul mai departe deși aș avea toate elementele acestui gând păcătos; nu-mi pot explica altfel unele dintre deciziile date prin câteva județe: recuperarea TVA de la cursurile care, conform Codului fiscal, sunt purtătoare de TVA (!), imputarea cazării pentru noaptea de dinaintea începerii și pentru noaptea de după închiderea cursului, pe motiv că nu contează, ce dacă locația este la 400 de kilometri distanță, cursantul să facă bine să conducă toată noaptea și luni dimineața să fie fresh la ora 9,00 la cursuri și musai să stea 8 ore pe zi la învățat! Treaba asta, cu 8 ore pe zi de curs stă la baza întregului edificiu de imputat banii: domle, trebuia să facă 8 ore pe zi, nu 6, așadar și prin urmare, săptămâna la curs durează 5 zile că așa stabilim noi! Nu contează pentru auditorii cei pricepuți la toate că bietul funcționar nu avea de unde alege pentru că toți furnizorii de servicii de formare profesională tot 6 sau mai puține ore/zi fac, în niciun caz 8 (iar dacă este vreun zălud care scrie prin hârtii că face 8 ore pe zi ori minte ori minte); nu contează că, și în logica lor strâmbă cu 8 ore/zi tot nu poți să iei în calcul la o adică prima și ultima zi de cazare, pentru simplul motiv că ziua hotelieră începe la 6 seara și se termină la 11 sau 12 dimineața; și nici nu contează că, din 2010, Dumnezeul formării autorizate în România, fostul C.N.F.P.A., actualul A.N.C., a dat cu buzduganul și a stabilit numărul de ore maxim pe zi, 6 ore în cazul cursurilor de teorie (mergeți la „Termeni și condiții” și puteți descărca documentul)! Aberațiile nu se opresc aici și uneori mă minunez de inventivitatea unor controlori! Sunt lucruri atât de „interesante” încât îmi scot pălăria: nu mi-ar fi dat niciodată prin cap să susțin cu seninătate că cerul este verde! Drept este, instanțele desființează aberațiile pe bandă rulantă dar cine plătește timpul și banii pierduți 2-3 ani prin instanțe, ca să nu mai vorbim de presiunea fățișă pusă pe instituții care ajung să sufle și-n iaurt și să spună că mai bine nu mai trimit oamenii la formare decât să se încurce cu astfel de sancțiuni?! Deja sunt instituții care, fără să sesizeze lipsa de noimă, îmi cer cursuri de cinci zile, „ca să nu mai zică Curtea nimic de ziua de intrare și de ziua de ieșire” – păi, dragii mei, degeaba veniți voi la cursuri de cinci zile în loc de șapte: una că n-ar fi legal să fac 10 ore pe zi, al doilea, vă vor tăia iar ziua de intrare și de ieșire, că „logica” asta este și veți cere cursuri de trei zile, apoi de o zi, apoi … dobândă negativă? În paralel, nu am auzit de vreo decizie a Curții prin care să mai stopeze din elanul cursurilor-fantomă (alea unde se adună 25 de oameni, pe 10 teme, cu un formator de-o zi pe a 11-a temă dar de unde fiecare pleacă cu certificatul care îl interesează sau cele unde nici măcar nu calcă picior de formator)! Mă rog, pentru asta ar trebui să meargă un pic și sub hârtii… dar mergem înainte că asta am învățat să facem…


În fine, corelat cu subțierea bugetelor alocate formării, se mai întâmplă și majorarea tarifelor de curs (puțin) și de servicii hoteliere (destul de mult); cert este că salariile au crescut (nu numai cel minim), prețurile la utilități au crescut și ele iar cele la alimente au luat-o abrupt în sus, toate ducând la urcarea tarifelor hoteliere. Și, fiindcă tot vorbim despre fantomele din formare și despre concurența neloială pe care o aduc în piață prin tarife de curs foarte mici, iată ce se întâmplă, ca să nu credeți că aceste tarife nemaipomenite sunt rodul jocului concurenței și în avantajul dumneavoastră: să presupunem că lansez 20 de cursuri pentru săptămâna X, la hotelul Y; din 20 de teme de curs, adun eu 1-2 cursanți pe fiecare, în total vreo 30 de cursanți cel puțin, unii pe contabilitate, alții pe achiziții, 2-3 pe comunicare. Alți 1-2 pe stare civilă… aduc un singur formator, patru ore într-o zi, care le vorbește la toți despre … protecția mediului și dezvoltarea durabilă și gata cu formarea; la plecare, fiecare primește însă diplomă că, vezi-doamne, a învățat 40 de ore contabilitate, achiziții, comunicare, stare civilă, adică fiecare primește hârtia corespunzătoare ca să fie totul în regulă la controlul Curții de Conturi (ba mai scriu și că am făcut 8 ore curs/zi!!!); Cât plătesc formatorul? Doi lei și cincizeci de bani! Cât plătesc coordonatorul? Zero lei. Și acum „mica” comparație: în 2017, Faxmedia a plătit 568.485 de lei onorariile formatorilor, 984.000 de lei salarii (doar pentru echipa implicată direct în organizarea și desfășurarea cursurilor) și 510.897 de lei pentru materialele de curs oferite cursanților. Cum sună? La un calcul atent, cu o echipă vastă de profesioniști, cu o imensă muncă de organizare, cu un număr record de cursanți, profitul care rămâne ajunge să fie mai mic decât cel al uni furnizor din ăsta fantomă! Păi să nu te bată gândul să faci la fel – mai ales când vezi că nu are nicio problemă?

Uite că se termină editorialul și nu am vorbit despre Faxmedia! Păi, dincolo de faptul că am împlinit 15 ani în slujba dumneavoastră, totul este în grila programelor de formare și pe site; da, chiar absolut totul, pentru că doar la Faxmedia există transparență totală! Vă rog să intrați pe www.faxmedia.ro pentru că aveți de ce: și anul acesta venim cu noutăți absolute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *